ZSS Żary

Metoda Tomatisa - Stymulacja Audio - Psycho – Lingwistyczna(IPU)

Przyczyny powstawania zaburzeń uwagi słuchowej:

  • powikłania w okresie ciąży i okołoporodowym,
  • adopcja lub wczesne oddzielenie od matki,
  • opóźnienie rozwoju psychoruchowego,
  • opóźnienie rozwoju mowy,
  • nawracające zapalenia uszu,
  • uraz emocjonalny na każdym etapie rozwoju.

Objawy zaburzeń uwagi słuchowej:

  • zaburzenia koncentracji,
  • błędna interpretacja pytań i poleceń,
  • mylenie podobnie brzmiących słów,
  • nieumiejętność spełnienia wieloczłonowych poleceń,
  • monotonne wypowiedzi,
  • problemy z płynnością wypowiedzi,
  • ubogie słownictwo,
  • mylenie liter lub odwracanie ich kolejności,
  • słabe rozumienie tekstu czytanego,
  • problemy z głosowaniem i czytaniem na głos,
  • niewyraźne pismo,
  • męczliwość,
  • nadaktywność,
  • skłonność do ulegania przygnębieniu,
  • brak wiary w siebie, nieśmiałość,
  • tendencja do wycofywania się,
  • drażliwość,
  • niedojrzałość,
  • negatywne nastawienie do nauki, pracy,
  • mylenie strony prawej i lewej,
  • mieszana dominacja,
  • trudności z porannym wstawaniem.

Metoda Tomatisa ma zastosowanie u dzieci z problemami szkolnymi, dysleksją ADHD, autyzmem, zaburzeniami mowy lub głosu oraz u osób dorosłych. Pomaga także przy nauce języków obcych.

Diagnostyka

Obejmuje ona wywiad, test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej oraz testy dodatkowe. Test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej wykonuje się za pomocą urządzenia testującego, które przypomina audiometr, a składa się z następujących elementów:

  • badanie uwagi słuchowej zewnętrznej (drogą powietrzną),
  • badanie uwagi słuchowej wewnętrznej (drogą kostną),
  • badanie umiejętności lokalizacji źródła dźwięku (drogą kostną),
  • badanie umiejętności dyskryminacji wysokości dźwięku,
  • badanie lateralizacji słuchowej.

Zobacz prezentację