ZSS Żary

Gimnastyka korekcyjna

Założeniem gimnastyki korekcyjnej kompensacyjna jest kształtowanie i utrwalanie nawyku prawidłowej postawy. W trakcie zajęć korygowane będą następujące wady:

  • skolioza,
  • plecy okrągłe,
  • plecy wklęsłe,
  • plecy wklęsło-okrągłe,
  • plecy płaskie,
  • klatka piersiowa kurza,
  • klatka piersiowa lejkowata,
  • koślawość kolan i stóp,
  • płaskostopie.

Gimnastyka korekcyjno kompensacyjna ma na celu:

  • eliminowanie wad postawy,
  • działanie profilaktycznie,
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
  • zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy.

Aby zapobiec wadom postawy u dzieci należy dostarczyć dzieciom zorganizowane formy aktywności ruchowej w rozszerzonym wymiarze i wprowadzić elementy gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w formie odpowiadającej ich wiekowi i możliwościom psychoruchowym.

Główne cele gimnastyki korekcyjno kompensacyjnej to:

  • korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe, do stanu prawidłowego,
  • niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu,
  • doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.

Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:

  • Wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy: w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych.
  • Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę - głównie mięśnie grzbietu i brzucha, stabilizujące kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową.
  • Profilaktyka występowania wad kończyn dolnych, głównie płaskostopia poprzez wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy.

Dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów przez:

  • dobór ćwiczeń korekcyjnych, ściśle dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka i określonej wady postawy,
  • zastosowanie urozmaiconych i oryginalnych form ćwiczeń środków dydaktycznych, przyrządów i przyborów,
  • ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami, pielęgniarką szkolną oraz wychowawcami,
  • wyzwalanie radości u dzieci w czasie zajęć, eksponowanie ich osiągnięć i postępów,
  • miła i przyjazna atmosfera podczas ćwiczeń,